يک تصويرگر کتاب کودک با بيان اينکه هماهنگي ميان متن، تصوير و تناسب آن با سن مخاطب بسيار حائز اهميت است، گفت: اهميت تصويرگري کتاب کودک بقدري است که اين تصويرسازي ها به پرورش تخيل در کودک کمک ميکند.
تصويرگري کتاب کودک در کنار ادبيات کودک و نوجوان، بخشي مستقل در هنر است که کاملا هدفمند و مخاطبشناسانه پيش ميرود و بخش هنرمندانه? کتاب را تشکيل ميدهد که در انتقال معنا و مفهوم متن بسيار موثر است.
تصويرگري کتاب متشکل از گرافيک و نقاشي است، دستاوردي است که پيوستگي دائمي با متن دارد و هميشه مبتني بر روايت و قصه ميباشد.
بهزاد غريبپور، تصويرگر کتاب کودک درباره کتاب تصويري و تصويرگري کتاب کودک و نوجوان بيان کرد: کتاب تصويري کتابي است که بخشي از کتاب با تصوير بيان ميشود.
کتاب تصويري حاصل تلاش نويسنده و تصويرگر است، بهمين خاطر ممکن است نگاههاي متفاوتي در کتاب پيش آيد، پس نويسنده و تصويرگر بايد از نظر ذهني بهم نزديک باشند و از يک زاويه به کار نگاه کنند.
عدم هماهنگي بين تصويرگر و نويسنده باعث شکست و مشکل ميان متن و تصوير ميشود و در نهايت مخاطب از اين عدم همخواني بين متن و تصوير دچار دوگانگي ميگردد.
وي اشاره کرد که: کتاب بايد به متن و تصوير مسلط باشد، و يک تصويرگر بايد سن مخاطب را در نظر بگيرد، زيرا اگر هماهنگي بين مخاطب و تصوير ايجاد نشود، باز هم براي مخاطب مشکلساز ميشود.
او در پاسخ به سوال : در تصويرگري کتاب کودک تا چه اندازه به تواناييهاي ذهني و ادراکي کودک در تصاوير خلق شده توجه ميشود؟
گفت: اين مسئله بستگي به هنرمند دارد، برخي از تصويرگران صرفا تصويرگري و زيبايي کار برايشان اهميت دارد و به سن و فهم کودک کمتر توجه ميکنند؛ و برخي ديگر به هماهنگي ميان متن، تصوير و تناسب آن با سن مخاطب بسيار اهميت ميدهند.
وي اضافه کرد: با برخي از منتقدين کتاب کودک که معتقدند؛ کتابهاي کودک نبايد تصوير داشته باشند زيرا تصوير تخيل کودک را محدود ميکند، مخالف هستم زيرا تصوير در بسياري از موارد به پرورش تخيل در کودک کمک ميکند.
در پايان: در تصويرگري کتاب کودک ميتوانيم از اِلمانها و تصاويري استفاده کنيم که وما در متن کتاب نيامده و آنچه اهميت دارد اين است که از اِلمانهايي استفاده شود که مفهوم متن را به کودک برساند.
درباره این سایت